Beck Kassel CBS Tordalk 15 x 80

18-05-2014 22:29

De Tordalk 15 x 80 heeft wanneer je naar de cijfers kijkt al één groot voordeel ten opzichte van de Tordalk 11 x 80 die ik in mijn bezit heb gehad. Z'n vergroting van 15 x, maar dat is niet het enige. Deze Tordalk is voorzien van goede coatings en dat zie je overdag, in de schemering en 's nachts. Hoewel ik de Tordalk 15 x 80 overdag al een goed bruikbare verrekijker vind, blijkt die  's nachts helemaal indrukwekkend te zijn. Deze kijker is de overtreffende trap van alle verrekijkers die ik ken en nog enigzins handelbaar zijn zonder een statief te hoeven gebruiken. De Tordalk 15 x 80 is 'DE' ideale combinatie tussen vergroting, opening en handelbaarheid/gewicht. Daar overheen gooit die nog een zeer goede beeldkwaliteit en,... goede coatings. Natuurlijk geholpen door de nieuwstaat waarin deze kijker verkeert. Door z'n relatief lage gewicht is de Tordalk zeer goed in balans te houden en wat daar ook aan meewerkt is de plaats van de voorste focusknop. De kijker blijft in balans wanneer je de focusknop wilt verstellen. Ik ken geen enkele andere kijker waarbij dit ook kan. Vreemd want het werkt perfect. 

Ik heb de eerste avond een half uur in de tuin gelegen met de Tordalk. Het beeld is mooi en wat de kijker laat zien is veel. Heel veel! Deze Tordalk is niet te vergelijken met de vorige Tordalk 11 x 80. Het gemak waarmee deze kijker objecten laat zien kan geen enkele andere kijker aan tippen die ik bezit. Nou ja, misschien de Helios Stellar 20 x 80. Maar dan heb je wel een statief nodig en het beeld is niet zo mooi als in de Tordalk. De Tordalk heeft overdag wel randonscherpte maar dit wordt 's nachts gewoon niet meer. Kleurfout? Geen last van als je naar sterren kijkt. Beeldvervorming? Geen last van 's nachts. Strakke sterbeeldjes? Ja! Lijkt de Tordalk op de ideale kijker die nog zonder statief is te gebruiken? Ja! En ja, natuurlijk zijn er andere en nieuwe verrekijkers die dit ook evenaren maar voor zo'n oude kijker is de Tordalk 15 x 80 bijna een verrekijker die iedere visuele waarnemer zou moeten hebben. 

Ik ken de Tordalk 11 x 80 natuurlijk en ben direct kritisch geweest op deze nieuwe aanschaf. Alleen dit had ik niet verwacht. Het verschil met de eerste Tordalk en deze nieuwe Tordalk is zeer groot. Ik heb de Tordalk aangeschaft voor de verzameling maar dit kan wel eens mijn favoriete astro-bino worden wanneer de grootte niet van belang is. Zo'n grote kijker samen met een reistelescoop meenemen tijdens een vliegvakantie is misschien iets te veel gevraagd maar voor iedere andere gelegenheid (astronomie) zie ik geen reden om 'm niet mee te nemen. 

Heb je de mogelijkheid om deze kijker voor astronomisch gebruik aan te schaffen? Doe het! Niet twijfelen! Maar,... zorg wel dat het er ééntje is met coatings die in goede staat verkeren want ik heb sterk het idee dat de in beroerde staat verkerende coatings op de eerste Tordalk 11 x 80 de beeldkwaliteit wat meer naar beneden haalde dan dat ik in eerste instantie dacht.