Schoonmaken van een Combi Prismatic 7 x 50 Extra Wide Angle.

10-03-2014 22:07
Prismatic 7 x 50 WA. Kijk! Daar doen we het dus voor.
 
De titel laat wel duidelijk zien waarom ik zo gek ben op oudere onbekende Japanse kijkers. Soms heb je geluk, de andere keer pech en soms, ach, gewoon een verrekijker als zovelen. Maar het is denk ik niet echt nodig om te vertellen dat het deze keer weer raak was, en goed ook!


Er stond een Combi Prismatic 7 x 50 op Marktplaats met een vraagprijs 5 euro. Zeer onduidelijke foto van de achterkant van de verrekijker. Wat ik kon zien op de foto was dat het een robuuste verrekijker was met grote oculairs en dan zou het dus om een 'wide angle' gaan,... of het is zo'n veel te kleine 7 x 50 waarvan je weet dat het bagger is. Ik gokte op een robuuste 7 x 50 maar zeker weten deed ik het niet. Uiteindelijk kon ik de verrekijker overnemen voor 15 euro. Maar nu die hier is en onderhanden is genomen had ik er ook zo 100 euro voor willen neerleggen! Dit ding is goed!!!

De volledige naam van de verrekijker is weinig aantrekkelijk, Combi Prismatic 7 x 50 (Extra Wide Angle). Dat dacht dus zo'n beetje iedereen die de advertentie, plus slechte foto en minimale beschrijving, heeft gezien en dat was mijn geluk. Alleen wordt er maar al te vaak vergeten dat die verrekijkers allemaal uit dezelfde fabriek komen en zo'n opdruk hoeft helemaal niets te zeggen. Er had net zo goed Nikon, Asahi Pentax, Swift of weet ik veel voor een hoog aangeschreven merk op kunnen staan. 


Toen ik de kijker binnenkreeg was die wat stoffig, er zat een aanslag op de prisma's (niet heel erg, een klein beetje) en één van draagriemhouders was losgeraakt. Dat houdertje was een goede reden om de Prismatic op te maken en gelijk maar even schoon te maken. Tja, als die open is kun je het maar gelijk even goed doen en alles wat je tegenkomt zien te verbeteren. Goed zwart maken dus en de kleine beschadigingen herstellen. Dat heb ik dus gedaan en het uiteindelijke resultaat mag er wezen want de Prismatic 7 x 50 Extra WA ziet er prachtig uit en is ook nog eens helemaal compleet met lenskappen en nette opbergkoffer, waarvan je eigenlijk al kunt zien dat het toch wel eens een bovengemiddelde verrekijker kan zijn. 
 
 
Dit was de reden om de kijker op te maken, een losgeraakt boutje van de draagriem.
 
 
Half opengewerkt en dan is er geen weg meer terug. Alles schoonmaken en goed zwarten aan de binnenkant.
 
 
Zo'n prismahouder wordt je al gelukkig van. Een stukje kwaliteit.
 
Dat glimt te veel. Ongespoten metaal.
 
 
Alle onderdelen los en de prisma's verwijderd. Goed te zien dat de binnenkant zwarter kan.
 
 
Spuitwerk is begonnen en dit is al een hele verbetering. De voorkant heb ik trouwens ook meegenomen.
 
 
Zo, dat is zwart en mat.
 
 
Het terugplaatsen kan beginnen nadat alle optiek is schoongemaakt en de laatste stofjes zijn weggeblazen met een luchtpistool.
 
 
Het dichtbouwen van de kijker. Kappen achterkant.
 
 
Oculairbuisjes terugschroeven wat nog best lastig is om ze er recht op te krijgen. Vaak genoeg meegemaakt dat ze er verkeert opzaten en daardoor het schroefdaad was beschadigd.
 
 
Oculairs monteren en de objectieven aan de voorkant kunnen ook weer terug.
 
 
 
Als nieuw en mechanisch super!
 
 
Ik ben opslag verliefd geworden, op deze kijker. Ik vind de bouw van dit soort kijkers prachtig en daarnaast is die nog lekker robuust ook. Dan natuurlijk de optische prestaties en het laat zich wel raden, die zijn overdag zeer goed. Godzijdank (meen ik serieus), haalt die niet de beeldscherpte van de Nikon 7 x 50 SP maar de beeldscherpte van de Prismatic 7 x 50 is goed. Net zoals de helderheid, kleurechtheid en zeer aanvaardbare kleurfout dat zijn. Randonscherpte is er, maar ook dat is bijzonder weinig voor een kijker met een beeldveld van 10°(!). Beeldvervorming is ook al zo weinig wanneer je bedenkt dat het hier om een 10° wide angle gaat, 70° oculairs zitten erin en dat is niet misselijk. De coatings zien er zeer goed uit en zijn wat blauw/paars. Over het algemeen is dit een teken dat ze dus ook echt goed zijn. Overdag blijkt dit zeker het geval te zijn. Het beeld is prachtig! En groot!
 
Met welke kijker kan ik de beeldkwaliteit vergelijken? Carton 7 x 50 WA is geen enkele partij en dus maar weer snel opgeborgen. De Swift 7 x 50 Stormking dan, dat is een stuk eerlijker maar de Stormking geeft een zeer contrastrijk beeld en doet het 's nacht ook goed vanwege een hoge lichttransmissie. De Nikon 7 x 50 SP is gelukkig (voor mij dan) iets te hoog gegrepen. Niet erg voor de Prismatic want die was ook vele malen goedkoper.
 
Nu is het nog even afwachten wat de Prismatic 's nachts doet. Mwwa,... een gokje dan? Dat zit wel goed.
 
Maar ik weet heel goed met welke kijker ik de Combi Prismatic 7 x 50 moet vergelijken. Iedereen die er ééntje heeft weet ook heel goed welke ik bedoel. De naamtype begint met een 'A' en beide kijkers lijken ook nog eens zeer veel op elkaar.