Carl Zeiss Jena 8 x 50 Octarem met gebroken prisma.

17-02-2015 00:51

De titel zegt al genoeg. Een Octarem met schade. 

 

Het verzamelen van verrekijkers gaat bij mij tegenwoordig wat langzamer en ik pik er alleen nog maar de verrekijkers uit die interessant zijn. Het liefst zwaar vervuild of met schade. Daardoor is de prijs vele malen lager en meestal is het allemaal wel weer te herstellen. Zo ook met deze Carl Zeiss Jena 8 x 50 Octarem. Hoewel het nu iets meer aandacht vraagt. De achterste prisma van de linkerkijker helft is stuk. Een brok glas is eraf gesprongen. Op de foto's is te zien dat de Octarem er heel netjes uit ziet en op de grond is die nooit gevallen. Er zit namelijk geen enkele val schade op. Hoe het prisma wel stuk is gegaan is vreemd. Maar ik vermoed dat er op een wat knullige manier een keer iets tussen is gezet om het prisma los te drukken voor een schoonmaakbeurt. Helaas, dit is verkeerd gegaan. 

De verkoopprijs van de Octarem (tweedehands) ligt vrij hoog. Sommige worden aangeboden voor 600 euro en andere, meer gangbare verkoopprijs, voor 350-400 euro. Nu heb ik er aanzienlijk minder voor betaald vanwege de schade en ik durfde het er wel op te wagen. Het prisma kan worden vervangen. Dus heb ik een Octarem. Toch één van de betere verrekijkers als ik de reviews mag geloven. Het eerste dat mij opviel na ontvangst was de behoorlijke gelijkenis met een andere verrekijker die ik heb gehad. De Docter 8 x 56 Nobilem. De Octarem en Docter komen duidelijk uit dezelfde fabriek. Het werd gelijk duidelijk na ontvangst en nog duidelijker toen ik door de verrekijker heen keek. 

 

Eerste indruk voor de reparatie, schoonmaak en afstellen. 

Het prisma is kapot maar dit weerhield mij niet om een goede indruk te krijgen van de optische kwaliteit. 

Laat ik voorop stellen dat de optische kwaliteit van de Octarem niet verkeerd is. Maar ik raak er niet echt onder de indruk van. Beeldscherpte is zeker goed maar van vele andere oude en aanzienlijk goedkopere verrekijkers is de beeldscherpte net zo goed of zelfs beter. Randonscherpte is acceptabel maar goed zichtbaar de laatste 20% van het beeld. Beeldvervorming is ook duidelijk aanwezig. Contrast is prima. Kleurechtheid is ook prima maar een tikkeltje geel. Kleurfout is redelijk laag. Helderheid van het beeld is heel redelijk maar niet uitzonderlijk hoog. Dan de reflecties. De halve maan geeft al duidelijk reflecties. Volle maan? Hmmm. 

De Octarem is wel een zeer comfortabele verrekijker (dat was de Docter Nobilem ook). Ligt makkelijk in de hand en kijkt heel makkelijk. De bouwkwaliteit is heel redelijk maar alles draait mij iets te soepel. Zou wel iets stugger mogen. De afwerking komt wat goedkoop over met één detail dat eigenlijk niet kan. De achterste afdekkapjes zijn van kunststof met daaroverheen een zwart laklaagje en merk/type aanduiding. Wat is er gebeurd? Van de week was ik de kijker al aan het openmaken vanwege het kapotte prisma en had wat losse onderdeeltjes. Deze onderdelen had ik op een plakbandje geplakt en die weer op het achterste afdekkapje. Over de letters Carl Zeiss Jena. Probleem was dat wanneer de kijker in z'n koffer werd gestopt de onderdelen op de afdekplaat zouden drukken. Dus trek ik het plakband los met als gevolg; zwarte verf trek ik mee en ook de naam CZJ. Vandaar dat er geen merknaam meer op mijn Octarem staat. 

 

Reparatie van de Octarem

Spullen zijn binnen en kan ik weer verder met de Octarem. 

Lenscement (vloeistof), en uiteindelijk ook een geschikt prisma gevonden. Het prisma was nog best lastig aangezien die de juiste afmetingen moet hebben maar ook de juist geslepen vorm. Anders past die niet in de body, er is erg weinig ruimte. Om de twee prisma's recht op elkaar te lijmen heb ik een paar Lego blokjes gepikt van mijn dochtertje en deze met dubbelzijdig tape op het prisma geplakt. De blokjes zijn dus een mal om de prisma's goed te verlijmen. Nu nog even wachten op een goed zonnetje. Er is UV-licht nodig om de lijm te laten drogen. Een UV-lamp aanschaffen zie ik niet zo zitten. Te duur. De zon is gratis. 

 

De Octarem ligt open. Aan de buitenkant vind ik de Octarem wat matig afgewerkt. Maar dit is aan de binnenkant zeker niet het geval. Om strooilicht zoveel mogelijk te voorkomen is er aan het binnenwerk flink wat aandacht besteed. Wat je vaak alleen bij behoorlijk dure verrekijkers ziet. 

 

De Lego steentjes kunnen weer terug in de bak. 

 

Het zonnetje waar ik zo lang op moest wachten was vandaag volop aanwezig. Hoewel de zon nog laag staat deze tijd van het jaar komt er toch nog genoeg UV-straling vanaf om de prisma's in zo'n 30 seconden vast te kunnen zetten met de lenscement. Dat Norland Optical Adhesive is super spul. Twee keer uitgeprobeerd op een paar beschadigde prisma's. Hoeveel heb je nodig? En hoe snel droogt het met gewoon zonlicht? Daarna heb ik de prisma's gepakt die in de Octarem moesten komen. Dat ging gelijk goed. Gisteren was de Octarem al goed zwart gespoten binnenin en vandaar konden ook gelijk de prismablokken na het verlijmen weer terug in de kijker. Wel nog even spannend of het nieuwe prisma zou passen. Voordat ik ze vast heb gezet nog even gecheckt of de beelden op gelijke hoogte stonden, en dat was het geval. Blokken vastgelijmd met een paar dotjes epoxy. Volgende stap was het weer opbouwen van de Octarem. De kijker lag helemaal uit elkaar en vandaar ook heb ik alle beschadigingen kunnen herstellen. 

 

Ja! En dan natuurlijk het grote moment. De Carl Zeiss Jena 8 x 50 Octarem is schoon, gerepareerd en gecollimeerd. Helaas was ik pas klaar toen het al donker was,... maar wel helder. 

Uiteraard heeft de nodige aandacht de Octarem goed gedaan. Binnen en buiten is die weer netjes. Na wat (aardse)testobjecten is de beeldkwaliteit zeker niet verkeerd. De Octarem kijkt ook heel er fijn. Ligt zeer makkelijk in de hand en de oogrubbers zitten als gegoten. Waar ken ik dit toch van? ,... de Docter 8 x 56 Nobilem. Alleen de Octarem is nog een slag lichter en compacter. Top dus. Omdat het helder was kon ik de kijker gelijk eens goed proberen onder een sterrenhemel. Ook nu is het beeld zeer aangenaam. Scherp en ook helder. Mooi sterpuntjes. Wel wat randonscherpte maar absoluut zeer acceptabel. Wat me op viel was het heldere beeld. Het eerste dat in me op kwam was om de door mij zo positief beoordeelde Horizon 8,5 x 50 WA erbij te pakken. Vergroting is vrijwel gelijk en de objectieven van beide verrekijkers 50 mm. De Horizon,... auw,... . Hier hebben we toch te maken met een niveau verschil. De Octarem is toch,... eigenlijk,... wel,... een klein beetje beter. Helderheid van de Octarem ligt beduidend hoger. Maar ook is goed te zien dat de totale beeldkwaliteit veel egaler, rustiger en mooier is in de Octarem. Tja, dit betekent niets anders dan dat ik mijn mening over de Octarem iets moet bijschaven. 

Een heel prisma en weer schone optiek hebben de kijker zeker goed gedaan. Dus ja, de Octarem is zeker geen verkeerde verrekijker en is z'n meerprijs op de tweedehandsmarkt zeker wel waard. Waar ik de Octarem 8 x 50 moet plaatsen bij de tweedehands kijker die ik ken? Lastig, maar zeker wel bij de Carl Zeiss 8 x 50 B Oberkochen wat een verrekijker is die toch zo'n 300-350 euro kost. Mijn bedoeling was om de Octarem weer te repareren en vervolgens te verkopen,... alleen daar ben ik niet meer zo zeker van. Het is toch wel een verrekijker met prima optische kwaliteiten, lekker handzaam en kijkt heel comfortabel. Hmmm,...