Eyeskey 12 x 50 HD

29-03-2018 17:12

Het is al weer even geleden dat ik voor het laatst een verrekijker heb gekocht. Sowieso heeft de hobby op een laag pitje gestaan.

Hoewel het al een tijdje aan de gang is, is mijn interesse wat verplaatst naar de Chinese markt. Niet geheel zonder reden want het is overduidelijk te zien dat de verrekijkers uit China beter en beter worden en dat voor zeer aantrekkelijke prijzen. Natuurlijk zitten ze nog niet op het niveau van de dure Europese merken maar de prijzen zijn dan weer wel veel lager. Ik vind de ontwikkeling van de Chinese verrekijkers in ieder geval zeer interessant om te zien want er worden flinke stappen gemaakt op de kwaliteit van de optiek, coatings, afwerking en design. Daarnaast proppen ze nu ook al in sommige duurdere dakkant kijkers flattners.

Zelf wil ik nog steeds een leuke 12 maal vergrotende 50 mm verrekijker hebben voor 's nachts en in mindere mate voor overdag gebruik. Aangespoord door het Swarovski topic onder dit topic ben ik toch weer wat gaan kijken en kwam al snel uit op AliExpress. Daar bestel ik veel spul voor mijn werk en andere hobby's, en dit gaat tot op heden altijd goed. Dus ben ik daar gaan zoeken want het hoeft geen topkijker te worden, ik heb al genoeg duur spul staan en er valt toch altijd wel iets aan te merken, maar gewoon een lekker betaalbaar ding die er goed uitziet en optisch gewoon redelijk is. Uiterlijk/ontwerp is vrij makkelijk te zien. Of de kijker optisch zeer redelijk is,... dat is altijd wat moeilijker. "Beste" kans van slagen is door goed naar de afwerking te kijken, gewicht (zeer lichte kijkers betekent plastiek, dus troep), coatings vanaf de foto's (wel wat vage indruk maar het is in ieder geval iets), moet Fully Multi Coated zijn, liefst metalen focusknoppen en een opengewerkte tekening van de kijker is ook altijd goed voor een indruk (vooral voor het gebruikte oculair). Daarnaast is het ook gewoon afgaan op de totale indruk en een gokje durven wagen. Houdt het spannend.

Met de Shuntu 8 x 42 ED in het achterhoofd ben ik gaan zoeken. De Shuntu heb ik nu al weer een flinke tijd en deze verrekijker bevalt mij zeer goed. Een super aankoop. De kijker is optisch echt goed, kijkt ontzettend fijn en is mechanisch ook prima (wat ik nu na bijna twee jaar wel veilig mag benoemen). Geen enkele reden om een deze te gaan vervangen voor verrekijker die minimaal het vijfvoudige kost. Hoewel de Shuntu ED voor 's nacht eigenlijk prima is vind ik wat extra vergroting ook wel plezierig en vandaar dus een 12 x 50,... dakkant wel te verstaan want die is ook overdag makkelijk weg te stoppen onder je jas. Na wat zoeken kwam ik twee 12 x 50 verrekijkers tegen die mij wel aanspraken op AliExpress. Een Olivon 12 x 50 en dus de Eyeskey 12 x 50. Ondanks de aantrekkelijk open brug van de Olivon heb ik toch gekozen voor de Eyeskey. Was een moeilijke keuze maar de afwerking van de Eyeskey leek mij beter.

 

 

De Eyeskey 12 x 50 besteld en tien dagen later stond de meneer van de pakketdienst voor de deur met een prima verpakt pakketje uit China. Dat is behoorlijk snel. Snel het pakket opengemaakt. De doos waar de verrekijker in zat was onbeschadigd. De verrekijker uit de meegeleverde opberg tas gehaald en daar kwam een keurig afgewerkt verrekijker tevoorschijn. Voelt lekker degelijk aan en ziet er absoluut niet goedkoop uit. Eerste blik door een nieuwe verrekijker is veel bepalend en onbewust had ik het beeld van de Shuntu ED in mijn hoofd dus de eerste indruk viel wat tegen. Wacht,... stop! 

Even opnieuw. Deze Eyeskey 12 x 50 HD kostte slechts 82 euro (incl. verzending) terwijl de Shuntu ED aanzienlijk duurder was. Daarnaast was de Shuntu een gelukstreffer dus nu mag ik de Eyeskey natuurlijk niet gaan vergelijken met de Shuntu. Dit realiserende keek ik even opnieuw met een lager verwachtingspatroon. Is toch wat eerlijker. Daarnaast is het weer nogal donker en regenachtig en zo'n wat meer vergrotende verrekijker komt sneller tot z'n recht bij helder weer. Dus snel wat objecten bekeken die dichterbij stonden en toen was het beeld van de Eyeskey best wel behoorlijk. Lekker scherp, kleurweergave is prima (beetje geel,roze), CA is absoluut binnen de perken, contrast prima en heel belangrijk, voor een 12 x 50 vind ik de Eyeskey vrij makkelijk en rustig kijken. Dat heb ik wel anders meegemaakt.

Toch nog even een vergelijking maken met de Shuntu 8 x 42 ED. Met name het formaat van beide verrekijkers. De Shuntu is een behoorlijk forse kijker voor een 8 x 42. Vrij lang en breed gebouwd. De Eyeskey is verhoudingsgewijs veel compacter en daarom zijn beide kijker vrijwel even groot. Optisch gaat de Shuntu hier een voordeel uit halen. Ongeveer zelfde brandpuntsafstand als de Eyeskey maar wel kleinere objectieven. Eigenlijk had de Eyeskey net even een paar centimeter langer moeten zijn.

 

Eerste indruk overdag is helemaal nog niet zo slecht. Optisch niet verkeerd, kijkt makkelijk en de afwerking is ronduit goed. Vergeet niet dat deze verrekijker maar 82 euro heeft gekost. Komt ook omdat je zo'n ding rechtstreeks uit China haalt. Zou je zo'n gelijkwaardige verrekijker hier kopen denk ik dat je wel iets van 300 euro mag neertellen.

Iets wat ik nog niet heb vermeld. Het schijnbaar beeldveld. Hier had ik geen gegevens van dus moest ik de Eyeskey even vergelijken met een andere kijker. In dit geval de Fujinon 10 x 50. Deze heeft een beeldveld van 65° en de Eyeskey zit daar iets onder. Zo ongeveer 62°. Dat is heel behoorlijk dus en dan mag je wel wat randonscherpte verwachten. Beeldscherpte van de Eyeskey blijft ook 's nachts mooi scherp. De maan is er prachtig in (weinig reflecties en goed contrast) en sterren worden mooi afgebeeld. Er zit dus geen low-budget optiek in die overdag een heel aardig beeld geeft en 's nachts opeens een dramatisch slecht beeld geeft. De coatings van de Eyeskey. Fully Multi Coated en de coatings doen hun werk. Wel heb ik betere Chinese coatings gezien. Van mijn Shuntu zijn de coatings aanzienlijk beter en ook bijvoorbeeld de Chinese Marine verrekijkers (Fujinon klonen) hebben een betere coating. Neemt niet weg dat de coating van de Eyeskey vele malen beter zijn dan de coating op oudere verrekijkers. Deze zijn meestal enkellaags waarbij het contrast maar matig is en je een warboel aan reflecties ziet. Iets wat bij de Eyeskey echt niet het geval is.

 

Hoewel ik de Eyeskey heel redelijk vond kijken was er toch een storende factor. Ik liep als een gek aan de focusknop te draaien. Bij objecten die 50 meter verderop lagen moest je de focusknop al verstellen wanneer deze op oneindig stond. Daarnaast had ik ook wat problemen met het focussen van mijn eigen ogen. Een probleem dat ik eerder ben tegengekomen bij verrekijkers. Optische assen lopen een fractie uit elkaar *. Beetje vervelende collimatie fout is dit. Dus ben ik opzoek gegaan naar de collimatie schroeven die onder het rubber jasje zitten. Helaas zaten ze dermate ver weg dat ik het hele omhulsel moest verwijderen. Is niet heel moeilijk maar je moet het wel voorzichtig doen anders bestaat de kans dat deze stuk scheurt. Dat is zonde omdat de kijker nog nieuw is.

Foto's hieronder laten zien waar de collimatie schroeven zitten. Groene pijlen. Drie schroeven per kijker helft dus. De rode pijlen laten de schroeven zien die voor de stikstofvulling zijn. Afblijven want deze heb je niet nodig. Plus het gevaar bestaat dat wanneer je ze te ver in de body schroeft ze in de kijker vallen en dan kun je deze openmaken om het schroefje er weer uit te halen. Nu de kijker ontdaan is van z'n jasje heb ik de optisch assen meer naar elkaar toe gezet. En hoppa, een totaal andere kijker. Kijkt nu zeer comfortabel, focusknop gebruik je veel minder en omdat je ogen nu veel makkelijker kunnen focussen is de randonscherpte ook veel minder geworden.

Het collimeren van een dakkant is zelfs makkelijker dan een porro en dat komt omdat je het beeld de kant op drukt met de schroef die je indraait of iets uit draait. Bij een porro gaat dit gespiegeld wat iets verwarrend kan werken plus dat je ook nog eens aan twee prisma's zit te sleutelen.

Ik heb deze foto's geplaatst omdat ik denk dat het wel interessant is voor ieder ander die ooit eens zijn of haar dakkant wil collimeren. Gaat heel eenvoudig. De grootste uitdaging zit 'm in het (goed) verwijderen van het rubber omhulsel. Ik ben nu heel erg tevreden over de Eyesky 12 x 50 HD. Heerlijk kijkertje voor overdag is het nu geworden.

 

* Denk nu niet dat deze collimatie fout alleen bij goedkopere verrekijkers voorkomt. Ik heb dit bij meerdere verrekijkers gezien die in een hele andere prijsklasse vallen. Nog steeds een goedkope verrekijker maar die had dit probleem ook, de Barr & Stroud 12 x 56 ED Savannah. Wat duurdere verrekijker, de Vanguard Endevor 8,5 x 45 ED. Nog duurder, mijn eigen Fujinon 10 x 50 FMTR-SX. En zelfs mijn ex Swarovski EL 12 x 50 (!) had dit probleem achteraf gezien.