Swift Storm King 7 x 50 MK II naar eigen smaak.

16-06-2014 21:52

Normaal houd ik de kijkers graag standaard alleen de Storm King was toch al niet meer zo netjes dus had ik zoiets van; laat ik van deze kijker nu eens een verrekijker maken zoals ik 'm het mooist vind. De vorm heeft die al mee. De coatings zijn prachtig van kleur maar die grijze bekleding en al die verschillende kleuren die voor de teksten zijn gebruikt maken de kijker erg rommelig en wat goedkoop. Zwart moet de kijker worden. Robuuste kijkers horen zwart te zijn zonder allerlei teksten met vele kleurtjes.

Enkele uren later na veel schoonmaken (de body is de vaatwasser ingegaan en dit werkte uitstekend), schuren en herstellen is de kijker zwart. Ziet er prachtig uit en als kers op de taart heeft die een nieuwe draagband gekregen. Zo zie ik verrekijkers het liefst. Robuust, zwart, eenvoudig en strak afgewerkt! De dieppaarse coatings kleuren trouwens ook fantastisch bij een satijn zwarte kijker.

 

Originele en oude staat van de Storm King 7 x 50 MK II.

 

De nieuwe 7 x 50 MK II. Cosmetisch als nieuw en aangepast naar mijn eigen wensen. 

 

De totaal opgeknapte Storm King is nu de porro-verrekijker zoals ik deze wil hebben. Robuust, zwart, fijne inkijk, optisch zeer goed, makkelijk te hanteren en een comfortabele draagband. Met deze kijker heb ik overdag weinig meer te wensen. Een vergroting van 7 x is bij een verrekijker met een hoge beeldscherpte meer dan genoeg naar mijn persoonlijke mening. Nu is de Storm King MK II optisch zeker niet beter dan de Nikon 7 x 50 SP, hoewel het verschil overdag maar klein is, maar de inkijk is makkelijker en de Storm King MK II is lichter (1340 gram vs 1490 gram). En, dit maakt de Storm King een geduchte concurrent van de Nikon. 

Cosmetisch vind ik van de Storm King MK II nu één van de mooiste verrekijkers. Strak afgewerkt, robuust en een prachtige vorm. Het is een klein detail maar de body van de Storm King is minder rond dan de Nikon SP. De body's zijn dan ook niet hetzelfde. Mijn voorkeur gaat uit naar de strakker gelijnde body van de Storm King.

 

Meest ideale 7 x 50 verrekijker? Het uiterlijk en formaat van de zwarte Storm King, de optiek van de Nikon 7 x 50 SP en het gewicht (1000 gram) van een moderne 50 mm dakkant.