Vanguard Endeavor ED 8,5 x 45 mm

01-08-2015 00:56

Enigszins aangespoord door iemand anders z'n zoektocht naar een dakkantverrekijker begon het bij mij ook weer wat te kriebelen. Er moet toch wel een betaalbare dakkant zijn te vinden die gewoon goed is? Maar wat is betaalbaar? 1000 euro of 400-500 euro? Zou ik voor een 1000 euro dure kijker hebben gekozen dan verwacht ik er veel van. Maar de kwaliteit van de Zeiss 8 x 42 Conquest HD ben ik niet vergeten en deze was ook de reden om voor de Bushnell Legend Ultra 8 x 42 HD te kiezen. 

De Bushnell Legend is een prima verrekijker voor wat die kost maar stiekem hoopte ik dat er voor zo'n bedrag een betere dakkantverrekijker is te vinden. Na veel lezen en zoeken kreeg ik het vermoeden dat de Vanguard 8,5 x 45 Endeavor ED wel eens een goede kanshebber zou kunnen zijn. De verkoopprijs tijdens de introductie van de Endeavor was ongeveer 500 euro en de kijker werd bejubeld om de hoge optische kwaliteit, goede afwerking en eigenlijk hoorde die in een hogere prijsklasse thuis. Tja, toen ik dus een Endeavor ED voor slechts 325 euro tegenkwam (even op Google zoeken en je komt 'm tegen) was de keuze snel gemaakt. Geen aanzienlijk duurdere Zeiss, Leica, Meopta of zelfs een Swarovski SLC voorlopig. De bedragen worden me gewoon te hoog voor een verrekijker die voornamelijk voor overdag gebruikt gaat worden. Ik gok het er eerst even op dat de Endeavor ED goed genoeg gaat bevallen en de kijker daadwerkelijk z'n prijsklasse overstijgt. 

Mijn eisen aan de verrekijker zijn simpel. Ik wil een compacte 8,5 (8) maal vergrotende verrekijker die optisch in de buurt zit van de Zeiss Conquest 8 x 42 HD. Dit betekent een mooie kleurweergave, rustig en relatief vlak beeld, goede beeldscherpte, weinig randonscherpte, comfortabel en goede afwerking. Maar dan aanzienlijk goedkoper. Kan dat? 

 

Toen kwam de Vanguard 8,5 x 45 Endeavor ED op mijn pad terecht. Prijs is niet bijzonder hoog maar de eisen wel voor zo'n prijs. De kijker moet voldoen aan mijn eisen en als die dat niet doet of gaat doen zal ik uiteindelijk toch moeten kiezen voor één van de Europese topmerken. Maar die zijn duur. 

 

 

Mechanisch en kwa afwerking zit de Endeavor ED heel goed in elkaar. Afwerking is heel netjes en van goedkope materialen is eigenlijk geen sprake. Mechanisch voelt die heel degelijk aan. Focusknop werkt heel goed en nergens is iets van speling te ontdekken. Ander pluspunt is de dioptrie die je kunt vastzetten. Dit zou echt iedere dakkant moeten hebben, verplicht. Draagband is erg fijn en ziet er alles behalve goedkoop uit. Voor de opbergtas geldt hetzelfde. Alleen, dit is dan ook gelijk het enige negatieve, ze hadden de 8,5 x 45 niet in een 8 x 42 tas moeten stoppen. Past namelijk maar moeizaam. 

Ergonomisch is de Endeavor ook goed. De open-brug design is heel erg fijn en daarnaast heeft de kijker uitsparingen voor je duimen en op de brug zelfs voor je wijsvingers. Rubber body is lekker stroef. Oogafstand (19 mm) is lekker ruim en klopt precies met de lengte van de oogrubbers die ook vrij comfortabel zijn. De 8,5 x 45 Endeavor is lekker compact en weegt slechts 770 gram. De vergroting is een bewuste keuze natuurlijk maar vanuit mijn standpunt de meest ideale voor overdag met deze objectief maat. Daarnaast heb je ook 's nachts nog een redelijke vergroting om de objecten goed te kunnen zien. 

Dan het belangrijkste. De optische kwaliteit. Is het waar wat er over de Endeavor ED wordt geschreven? Stijgt de kijker uit boven z'n eigen prijsklasse van pak 'm beet 500 euro? Volgens de reviews wel en ik vind dit ook. Het is overduidelijk te zien dat de optisch elementen van een hogere en nauwkeurigere kwaliteit zijn dan bijvoorbeeld de Bushnell Legend. Dit is niet ten nadele van de Legend maar de Endeavor is gewoon bijzonder goed voor deze prijsklasse. Het beeld is heel strak en daar bedoel ik mee dat er geen oneffenheden of zichtbare vervormingen in zitten. Coatings zijn goed en geven het beeld een goede kleurechtheid met een hoog contrast. Helderheid van het beeld is ook echt goed. Zowel overdag als in de schemering. Ook het contrast blijft goed onder alle lichtomstandigheden. Beeldscherpte is serieus goed en vergelijkbaar met de CZJ 8 x 50 Octarem. Dan valt er dus weinig te klagen. Randonscherpte heeft de kijker overdag wel maar is minimaal en weinig storend. 's Nachts is het wat meer, ongeveer de laatste 30% van het beeldveld, maar wordt zelfs aan de rand niet heel erg. Eigenlijk is het hele beeldveld bruikbaar. De beeldvervorming is ook gering. De kijker heeft geen flatteners dus helemaal vlak zal het nooit worden. Dan de kleurfout. Dit is aanwezig en optisch gezien misschien het zwakste punt van de Endeavor ED. Niet omdat de kleurfout zo erg is maar de rest is juist zo goed.Reflecties zijn er wel maar ook minimaal. Wel is het zo dat nu goed is te zien dat de kijker zich op dit vlak iets achter blijft ten opzichte van bijvoorbeeld een aanzienlijk duurdere Nikon SP of Fujinon FMTR. 

 

 

 

 De prijs/kwaliteitsverhouding van de Vanguard 8,5 x 45 Endeavor ED is bijzonder goed. Dit staat als een paal boven water. De kijker heeft mij dan ook werkelijk verrast en durf te stellen dat die kwalitatief wel heel erg vergelijkbaar is met een Zeiss Conquest. Dit is heel erg bijzonder omdat de normale verkoopprijs van de 8,5 x 45 Endeavor ED "slechts" 450 euro is. Maar zoek je even verder kun je ze vinden voor een nog mooiere prijs van 325 euro inclusief verzendkosten en de mogelijkheid om te retourneren. En dat is heel weinig voor zo'n klasse verrekijker.

 

De Vanguard Endeavor ED 8,5 x 45 is een kwalitatief hoogstaande verrekijker die je heel serieus moet nemen.