Zomz БПЦ 7 x 50

28-03-2014 22:44

Via Marktplaats heb ik een Russische Zomz БПЦ 7x50 verrekijker op de kop weten te tikken voor 15 euro. Dat is een mooi bedrag voor zo'n kijker. De Tento 7 x 50 heb ik al. En laat ik gelijk duidelijk maken wat de aller grootste kracht van die Russische kijkers is. Dat is hun betrouwbare optische kwaliteit en hun collimatievastheid. Ik heb tot nu toe vier Russische kijkers gekocht en geen van alle heb ik ooit hoeven te collimeren of schoonmaken. Iets dat bij de Japanse kijkers zeker niet het geval is. Maar, om als voorbeeld te nemen, een auto die vies en uitgelijnd moet worden is natuurlijk nog geen slechte auto. En dat geldt ook voor verrekijkers. 

 

De Zomz heb ik gisterenavond opgehaald dus de eerste indrukken waren dan ook in het donker voor de verandering. Wat vrijwel onmiddelijk opviel was het ontbreken van de gele zweem. Hoe goed de kleurechtheid in werkelijkheid is was even afwachten. Wat ook duidelijk zichtbaar was, de beeldvervorming en randonscherpte. Niet dat het heel erg is maar vergeet niet dat het totale beeldveld erg krap is. Ik schat niet meer dan 6,5° en dat is niet veel voor een 7 x vergrotende kijker. Reflecties zijn behoorlijk aanwezig 's nachts. Wat ik erg goed vind is de helderheid van het beeld 's nachts. Voor een enkellaags coating is dit toch een kijker die tegen de bovengrens aan zit. De sterbeeldjes zijn mooi in Zomz maar bij Jupiter had ik toch wel wat last van astigmatisme, wat misschien ook nog eens werd versterkt door de reflecties van de heldere planeetbol zelf. De Zomz maakte desalniettemin een goede indruk toch,... ik was zeker niet onder de indruk. 

Nu is de Zomz natuurlijk gericht op daggebruik en in de schemering. Net zoals de Tento 7 x 50, en bij deze kijker liggen daar ook z'n sterkste punten. Met name contrast is een extreem sterk punt en dan ook onder wisselende omstandigheden. Zoals ik al schreef heeft de Zomz last van randonscherpte en beeldvervorming. Ik had verwacht dat dit overdag minder of zelfs verdwenen zou zijn. Minder is het natuurlijk wel maar nog steeds duidelijk aanwezig. Dan is de Tento 7 x 50 toch een stuk beter op dit vlak. Kleurechtheid van de Zomz. Dat is goed! Zeer goed zelfs. Gevolg van de groene coatings? Die ook voor de goede helderheid van het beeld zorgen? Ik denk het wel. Contrast van de Zomz is goed, maar de Tento is beter. 

Wat is nu de betere kijker? De Zomz of de Tento. Dat vind ik lastig want het is maar net wat je belangrijk vindt. Ik vind ze elkaar maar weinig ontlopen. Hoewel de Zomz voor astronomie de betere kijker is omdat de beeldhelderheid beduidend hoger ligt. 

 

Goed, gemiddeld, matig en slecht van die ontzettend relatieve begrippen dus heb ik deze keer punten gegeven aan de verrekijkers. Dat schept toch wat meer duidelijkheid. Meer kleurfout is meer kleurfout en dan krijgt een kijker minder punten en daar komt geen enkele voorkeur bij kijken. Die voorkeur wil ik juist zien te voorkomen en dat bereik je het beste met punten geven. Wel heb ik drie andere kijkers ook meegenomen. Alle vijf de verrekijkers heb ik onder de 25 euro kunnen aanschaffen. De goedkoopste was de Regal 'Horizon' 7 x 50 (€ 7,50) en de duurste de Tento 7 x 50 (€ 24,00). Let wel, 5 punten betekent niet dat de verrekijker 'perfect' is op die beoordeling maar dat die in dit groepje de beste is op het betreffende onderdeel.

Combi Prismatic, Regal 'Horizon", Tento, Zomz, Regal




  Combi Prismatic
7 x 50
Regal Horizon
7 x 50
Tento
7x 50
Zomz
7 x 50
Regal
7 x 50
           
Grootte
Beeldveld
5 3 2 2 3
Beeldscherpte 4/5 5 5 4 5
Contrast 4/5 5 5 4 3
Helderheid 5 5 3 4/5 3
Kleurechtheid 4/5 5 2 4/5 3
Beeldvervorming 4 4 3/4 2 5
Randonscherpte 4 4 4 3 5
Kleurfout 4/5 4 5 3 5
Reflecties 5 3 4 3 2/3

 
 
Ik heb geen totaalscore gemaakt omdat iedereen zelf moet bepalen welke punten die het meest belangrijk vindt. Daarnaast heb ik het zo objectief mogelijk ingevuld zonder enige voorkeur. Het zijn kille cijfers gekoppeld aan wat ik zie, gecombineerd met dag en nacht kwaliteiten. Er is één kijker die goed is op elk vlak en dat is de Combi Prismatic 7 x 50. Ook heeft de Combi veruit de grootste beeldhoek en als je de oculairs zou afdiafragmeren tot ongeveer 7° dan zou deze kijker 0,0% randonscherpte hebben met een zeer kleine beeldvervorming en heel weinig kleurfout. Al dan geen voorkeur, het is simpelweg de beste kijker van het groepje. 
 
Terug naar de Zomz 7 x 50. Storende beeldfouten zijn de randonscherpte en de beeldvervorming. Dat is jammer want was dit gelijk geweest aan de Tento dan was de Zomz een veel betere verrekijker geweest.  
 
Dan is er nog één verrekijker in het groepje die de minste lijkt te zijn op basis van z'n score. Maar dit is een iets vertekend beeld. De Regal 7 x 50 heeft de minst goede coatings en laat daarmee veel punten liggen. Toch is de totale beeldkwaliteit van de Regal 7 x 50  juiste heel goed. Het beeld is scherp, vlak, heel weinig randonscherpte en heel neutraal of rustig. De Regal is een verrekijker waarvan iedereen de beeldkwaliteit kan waarderen. Er is eigenlijk niets op aan te merken.